Užmigimo sunkumai

Daugelis darželinukų tėvų prisipažins, kad tai labai pažįstama situacija. 40-60 proc. vaikų nenori eiti miegoti ir išvysto strategijas, kaip nakties miego laiką atidėti. Kodėl? Vienerių - dvejų metų vaikai gali atsisakyti eiti miegoti, nes bijo atsiskirti nuo tėvų ir bijo, kad tėvams kas nors blogo atsitiks. Darželinukai bijo vaiduoklių ir pabaisų, besislepiančių po lova. Šešiamečiai-septynmečiai bijo eiti miegoti dėl garsų už lango, dėl nerimo, kad kas nors įsilauš į namus ar kad kils gaisras ir panašiai.

Kartais vaikai negali užmigti dėl per daug įspūdžių dienos metu arba dėl to, kad jie išsimiegojo dienos metu ir dabar paprasčiausiai nėra pavargę.

Ką daryti:


  • Nustatykite pastovų miego laiką:
    Nutarkite, kada vaikai turi eiti miegoti, atsižvelgdami į jų amžių ir poreikius. Praneškite tą laiką vaikui ir jei jis yra per mažas pažinti laikrodį, pasinaudokite piešiniu ar kitomis priemonėmis (pvz., eisi miegoti, kai pasibaigia filmuko “Kempiniukas” serija). Nuosekliai laikykitės nustatyto laiko ir nepasiduokite vaikų bandymams jį pakeisti. Aišku, pasitaikys išskirtinės progos, kai miegoti teks eiti vėliau, bet tai turėtų būti  tik retos taisyklės išimtys.  Be to, įsitikinkite, kad vaiko miego laikas tikrai atitinka jo individualius poreikius, nes kai kuriems vaikams reikia mažiau miego nei kitiems ir į tai reikia atsižvelgti planuojant dienos ir nakties miego laiką.

  • Taikykite dienos gale „nusiraminimo“ ritualą:
    Maždaug valandą prieš einant miegoti sustabdykite bet kokias aktyvuojančias veiklas, neduokite vaikams tonizuojančių gėrimų. Susikurkite ritualus, kuriuos atliksite kiekvieną vakarą. Tai gali būti maudymasis, ramus žaidimas, lengvi užkandžiai, pokalbis ar knygos skaitymas. Tai vaikus veikia raminančiai ir sumažina atsiskyrimo nerimą.

  • Perspėkite vaikus iš anksto:
    Priminkite apie laiką miegoti likus dešimčiai-penkiolikai minučių iki numatyto laiko. Leiskite vaikui užbaigti pradėtą veiklą.

  • Išlikite tvirtas ir ignoruokite protestus:
    Atlikę visus ritualus, užtikrinkite vaiką, kad tai jūsų paskutinis labos nakties palinkėjimas ir jūs žinote, kad jis/ji gali užmigti savo kambaryje. Ignoruokite kvietimus sugrįžti į kambarį ar verkšlenimus (išskyrus atvejus, kai vaikas serga). Pradžioje protestas gali tęstis nuo 5 minučių iki valandos, bet palaipsniui jie trumpėja. Nereikalaukite, kad vaikas užmigtų iš karto, bet patarkite, ką jis gali daryti iki užmiega (pvz.: klausytis tylios muzikos, pagalvoti apie ką nors, pasipasakoti ar pasvajoti). Daugumai vaikų prireikia iki pusvalandžio, kad užmigtų, todėl svarbu juos išmokyti užimti save. 

  • Reguliarūs „patikrinimai“:
    Jei vaikas  nuolatos kviečia jus į kambarį, galite pažadėti jam, kad užeisite kas penkias ar dešimt minučių, jei jis nustos jus šaukęs. Dauguma vaikų būna užmigę jau per antrą “patikrinimą”, bet jūsų pažadas nuramina juos ir apsaugo nuo pykčio ir nusivylimo.

  • Naktinė švieselė ir „specialūs“ daiktai (pliušinis meškiukas, minkšta antklodė):
    Minkštas žaislas, “speciali” antklodė suteikia vaikui saugumo jausmą einant miegoti. Naktinė švieselė gali padėti, jei vaikas kenčia nuo tamsos baimės. Nesibaiminkite, kad vaikai pripras prie šių dalykų. Tai dažniausiai yra praeinantis raidos etapas.

  • Sudarykite paskatinimų programą:
    Galite naudoti paskatinimus už tai, kad vaikas laiku nuėjo į lovą, už tai kad užmigo ir nekėlė triukšmo savo kambaryje ir pan.

  • Sugrąžinkite vaiką į jo/-s kambarį:
    Jeigu jūsų vaikas išeina iš savo kambario, sugrąžinkite jį ten nedelsiant be ypatingų moralizavimų. Galima naudoti du drausminimo būdus. Darželinukams veiksmingesnis yra pertraukėlės taikymas, o mokyklinio amžiaus vaikams - būdas, kai  sekančios dienos miego laikas paankstėja tiek minučių, kiek vaikas praleido ne savo kambaryje šiąnakt. 


Į klausimą atsakė vaikų ir paauglių psichiatrė psichoterapeutė Skirmantė Povilėnaitė
 
© Paramos vaikams centras, 2011.
 

Vykdytojai ir rėmėjai

 
     

 

 

            
Puslapio sukūrimą parėmė Europos komisijos Teisingumo, laisvės ir saugumo generalinio direktorato Daphne III programa.
Puslapyje išdėstytos pažiūros nėra oficiali Europos komisijos nuomonė.
Europos komisija nėra atsakinga už puslapyje pateiktos informacijos panaudojimą.

Latvių g. 19 A

Vilnius LT-08113, Lietuva

Tel. (8-5) 271 59 80

Mob. tel. 8 611 43567

El. paštas: info@pozityvitevyste.lt

www.pozityvitevyste.lt